tisdag 10 december 2013

Förbifart Stockholm

Jag sitter och läser om Förbifart Stockholm och då uppstår en del frågor:

Karta över Förbifart Stockholms sträckning
Byggkostnaden för Förbifarten är beräknad till 28 miljarder i 2009 år penningvärde… ganska mycket pengar…. Och då har man inte tagit med räntekostnaden på lånet som man måste ta.
Byggkostnaden ska finansieras med trängselavgifter och det beräknas ta ca 40 år att betala av de 28 miljarderna. 

Räknar man på 28 miljarder till 3,5% ränta  och avbetalning på 40 år så blir resultatet:
108,5 miljoner per månad och total räntekostnad drygt 24 miljarder,
alltså totalkostnad 52 miljarder för Förbifarten.

De 28 miljarderna var i 2009 års kostnadsläge och kostnaden måste räknas upp tills bygget startar och då får man nog lägga till ett par miljarder.
Sen får man förstås räkna med en del fördyringar(5-10%) som uppstår under byggets gång… ytterligare ett par miljarder och då får vi resultatet:

128 miljoner per månad och total räntekostnad drygt 28 miljarder,
alltså totalkostnad närmare 60 miljarder för Förbifarten.

Bensinen och dieseln kommer knappast att bli billigare och det medför då en minskning av privatbilismen.
Funderar man då vidare med en fossilfri bilpark år 2050 i tanken, så inser man att nedgången i biltrafiken blir ännu större.

Då inträffar minst två saker som ytterligare talar för Förbifartens vansinnighet:
·         Minskad biltrafik minskar inkomsterna från trängselskatten och förlänger återbetalningstiden (då får vi greppa pengarna till räntan nån annanstans ifrån. Idag genererar trängselskatten ungefär en miljard om året och avbetalningar + ränta kommer att kosta ca 1,5 miljard om året)
·         Med minskad biltrafik behövs inte förbifarten

Med 60 miljarder på fickan skulle man kanske tänka sig att prioritera annorlunda när det gäller trafikplaneringen med tanke på framtiden….

  • ·         Bygga ut tunnelbanan
  • ·         Bygga ut spårvägen
  • ·         Bygga cykelbanor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar