onsdag 26 februari 2014

Gjuta bryggstolpar


Så här ser stolpen ut före förstärkningen
Inte mycket att fästa bryggan i.

Plaströret prepareras med gängstänger
som stopp för tätningen
 Nu har vi förstärkt bryggstolpar genom att gjuta en betongöverdel uppepå och runt den översta delen av de dåliga bryggstolparna.











Det hela går ut på att:
Trä ett plaströr utanpå stolpen. Täta plaströret nertill. Borra i gängstänger för att fästa bryggbalkar i. Och till sista gjuta betong i röret.

Röret på plats. Nu väntar borrning



Gjutningen klar och daterad
Uppröjning efter att jobbet är klart

fredag 14 februari 2014

Vad borde politiken handla om?



Det finns idag ett antal stora frågor som handlar om vår framtid.
  • ·         Den fossila energins ändlighet.
  • ·         Klimatförändringen
  • ·         Pyramidspelet ”Ekonomisystemet”

Om man betraktar de etablerade partiernas politiska debatt så hör man något om miljön, men ingenting om hur vi ska tackla framtida oljebrist och (tillväxt)ekonomins framtida förutsättningar.

Politikerna pratar om tillväxt och att vi måste skapa jobb, och debatten går ofta ut på att skylla på nån annan.

Vi vet att oljan kommer att sina inom en inte alltför avlägsen framtid och att tillväxt- och ”pryl”samhället då kommer att försvinna bit för bit.

Varför hör man så lite om de här stora framtidsfrågorna i den politiska debatten?

Är det ingen etablerad politiker som törs säga sanningen eller tror dom något helt annat?


Eller klamrar dom sig fast vid ”makten”?

torsdag 13 februari 2014

Världen idag är svårt beroende av (knarkar) olja..




Påstående: ”Oljan tar inte slut
Helt sant men…. det kommer en dag när det inte blir lönsamt att utvinna olja eftersom det går åt mer energi och pengar än man får ut av den utvunna oljan. Vi har redan utvunnit den lättåtkomliga oljan och nu kostar det mer och mer att ta fram mera olja. Vi borrar idag efter olja till sjöss på flera tusen meters djup. Vi utvinner olja ur tjärsand. Vi pressar ut olja med hjälp av kemikalier ur skiffer. Vi gör nästan vad som helst för att få tag i olja (knarket)

Påstående: ”Vi kan möta efterfrågan på olja
Inte sant. Oljan är en ändlig resurs och upptäckten av nya oljekällor är bara en tredjedel av vad de skulle behöva vara för att möta efterfrågan idag… och efterfrågan ökar hela tiden. Och upptäckten av nya källor minskar hela tiden.
Ofta när du hör om ett nyupptäckt stort oljefält så slås det upp stort i media, men i de flesta fall så motsvarar den nyupptäckta mängden 3-4 månaders förbrukning globalt.

Påstående: ”Vi kommer att ersätta oljan med andra energislag.”
Delvis sant. Men vi kommer inte att kunna klara att ersätta all oljekonsumtion med annat.
Oljan är väldigt energität d.v.s. energi per volym.
Om vi tar exemplet bensin som idag kostar mellan 14 och 15 kronor litern. En liter bensin innehåller ungefär 9000Wh. En människa i kroppsarbete utvecklar ungefär 100W i timmen. Vi skulle alltså behöva arbeta i 90 timmar för att ersätta en liter bensin. I stort sett 2 veckors jobb med 8-timmars arbetsdag. Om vi skulle ersätta en liter bensin med manuellt arbete skulle det kosta oss en halv månadslön. Bensinen är därför oerhört billig i förhållande till sin energimängd. En full tank är ungefär två årsarbeten.
Vad finns det då för andra förnyelsebara energislag?
Produktion av el: Vattenkraft, vindkraft, solkraft via solpaneler, vågkraft, biobränslen
Produktion av värme: Geotermisk energi, biobränslen
Produktion av fordonsbränsle: Biobränslen, Vätgasframställning

Påstående: ”Vi kommer att gå över till eldrivna fordon.”
Sant. Men fordonsflottan kommer att minska brutalt och kommer i stort sett att övergå till nästan bara nyttotrafik. Spårbundet, el-bussar och el-lastbilar. Det lilla mängd flytande/gasformigt fordonsbränsle som kommer att frambringas, kommer nästan uteslutande att gå åt i jordbruket, så att vi får mat på bordet.

Påstående: ”Vi kommer att hitta nya energikällor.”
Njaa, vi har haft många år på oss att hitta nya energikällor så sannolikheten att vi skulle hitta någon ny oupptäckt energikälla är ganska liten.

Vad vill jag ha sagt med ovanstående?
Jo. idag används mellan 80% och 90% av oljan till fordonsbränsle varav merparten går till privatbilism.
Oljan är en värdefull resurs även för andra tillämpningar såsom framställning av läkemedel m.m. Därför känns det väldigt onödigt att bränna upp en sån resurs för att ta sig fram och tillbaks till jobbet eller för att ”nöjesåka”
Vi kommer så småningom (inom 10-30år) att få brist på olja och vi behöver därför fundera på vad det innebär för samhället och vårt sätt att leva. Oljan har inneburit en revolution för samhället i termer av välstånd och levnadsförhållanden. Befolkningen har ökat och utgör numera ett hot mot jordens natur. Oljan har varit vår energislav i drygt 100 år och är nu sakta sinande. Dagens ekonomisystem bygger på en ständig tillväxt som tyvärr inte kommer att vara möjlig utan billig energi. Livet kommer inte att se likadant ut framöver… exakt hur det blir vet ingen, men det blir i alla fall helt annorlunda än idag. 

onsdag 25 december 2013

Baklyktan

Dan före julafton, när jag skulle parkera i ett parkeringsgarage och var på väg att backa in på en plats så hoppade en pelare fram bakom bilen. Påföljden blev att baklyktan gick i ca 25 bitar och ramlade ner på betonggolvet.
Skit också...
Sopade ihop spillrorna och när jag kom hem ringde jag till Mekonomen. Dom beställde och jag kunde hämta en ny baklykta samma dag kl 15:30. Lossade den gamla på gatan utanför butiken och skruvade dit den nya, allt till ett pris av 450 bagis.
Slutet gott...håhåjaja

tisdag 17 december 2013

Ladda batterierna


Efter att ha varit haltande i tre veckor så släpade jag mig ner till båten idag för att ladda båtbatterierna. Dom bör laddas ett par gånger under vintern när det är som mörkast. När det blir ljusare igen så sköter solcellerna om laddningen men just nu behöver dom lite hjälp. 


Spänningen var 12,6 Volt vilket motsvarar ca 85% laddning

Laddningstillstånd     Spänning
100%                          12,7 Volt
75%                            12,4 Volt (Dags att ladda)
50%                            12,2 Volt
25%                            12,0 Volt
Urladdat                      Lika med eller under 11,9 volt

torsdag 12 december 2013

Inflationsmål...hmmm


Sverige har ett inflationsmål på 2%, d.v.s. pengarna ska bli 2% mindre värda på ett år.
Jag tänkte visa på vad det innebär för köpkraften och vad man måste kompensera i löneökning/kapitalökning.

Om du har en lön/ett kapital idag på 250 000 kr och en inflation på 2% (enligt inflationsmålet) så får du:

om 5 år en köpkraft på 225 980 kr och du måste om 5 år ha ökat lönen/kapitalet till 276 573 kr för att behålla din köpkraft. Det innebär en löneökning/kapitalökning med 26 573 kr (10,6%)

om 10 år en köpkraft på 204 268 kr och du måste om 10 år ha ökat lönen/kapitalet till 305 970 kr för att behålla din köpkraft. Det innebär en löneökning/kapitalökning med 55 970 kr ( 22,4%)

Ska man behålla sin köpkraft får man vara en duktig löneförhandlare eller leta upp en väldigt bra bank/investering.

Köpkraften beror förstås på vad du handlar för varor...en del blir billigare och andra blir dyrare....

tisdag 10 december 2013

Förbifart Stockholm

Jag sitter och läser om Förbifart Stockholm och då uppstår en del frågor:

Karta över Förbifart Stockholms sträckning
Byggkostnaden för Förbifarten är beräknad till 28 miljarder i 2009 år penningvärde… ganska mycket pengar…. Och då har man inte tagit med räntekostnaden på lånet som man måste ta.
Byggkostnaden ska finansieras med trängselavgifter och det beräknas ta ca 40 år att betala av de 28 miljarderna. 

Räknar man på 28 miljarder till 3,5% ränta  och avbetalning på 40 år så blir resultatet:
108,5 miljoner per månad och total räntekostnad drygt 24 miljarder,
alltså totalkostnad 52 miljarder för Förbifarten.

De 28 miljarderna var i 2009 års kostnadsläge och kostnaden måste räknas upp tills bygget startar och då får man nog lägga till ett par miljarder.
Sen får man förstås räkna med en del fördyringar(5-10%) som uppstår under byggets gång… ytterligare ett par miljarder och då får vi resultatet:

128 miljoner per månad och total räntekostnad drygt 28 miljarder,
alltså totalkostnad närmare 60 miljarder för Förbifarten.

Bensinen och dieseln kommer knappast att bli billigare och det medför då en minskning av privatbilismen.
Funderar man då vidare med en fossilfri bilpark år 2050 i tanken, så inser man att nedgången i biltrafiken blir ännu större.

Då inträffar minst två saker som ytterligare talar för Förbifartens vansinnighet:
·         Minskad biltrafik minskar inkomsterna från trängselskatten och förlänger återbetalningstiden (då får vi greppa pengarna till räntan nån annanstans ifrån. Idag genererar trängselskatten ungefär en miljard om året och avbetalningar + ränta kommer att kosta ca 1,5 miljard om året)
·         Med minskad biltrafik behövs inte förbifarten

Med 60 miljarder på fickan skulle man kanske tänka sig att prioritera annorlunda när det gäller trafikplaneringen med tanke på framtiden….

  • ·         Bygga ut tunnelbanan
  • ·         Bygga ut spårvägen
  • ·         Bygga cykelbanor

fredag 6 december 2013

Bränn inte alla kulor inför julen

 
Nu kommer månaden då svenskarna förväntas bränna ca 66 miljarder(Enligt handelns utredningsinstitut)  på att köpa mestadels helt onödiga prylar för att ge bort till släkt och vänner.
En del av miljarderna är visserligen mat (i överflödsmängd), men mycket är som sagt helt onödigt.


Fundera över om du verkligen måste köpa allt fixt och färdigt… 

Det finnas annat att ge:
Tid, kärlek, omtanke, praktisk hjälp, hembakat, hemlagat etc.

torsdag 5 december 2013

Välstånd och Tillväxt



Vad är materiellt välstånd?

Materiellt välstånd betyder väl att man har: nånstans att bo, mat för dagen, sjukvård inom räckhåll etc.    Dock är gränsen flytande mellan materiellt välstånd och överflöd och definieras olika beroende på vem man är och var man bor världen.
I Sverige kan man nog tänka sig att nästan 100 procent av befolkningen lever på överflödssidan av gränsen mellan välstånd och överflöd… även om många kanske inte inser eller håller med om detta.

Om befolkningen redan lever i materiellt välstånd och t.o.m. överflöd kan man börja fundera i termer om materiell tillväxt. Behöver vi tillväxt då?
Är det kanske så att utan tillväxt hamnar vi i elände och misär?

Men behöver vi allt det där som tillväxten kan ge oss?
Många har ju svart bälte i shopping eller ska vi säga överflödsshopping och blir totalt beroende av att handla mera, större och bättre…
Och behöver vi göra av med jordens resurser i den takt vi gör nu…..?

Vad är mentalt välstånd?

Mentalt välstånd betyder väl att man är nöjd med sitt liv och sin omgivning.
Och hur många procent av befolkningen är det?
En förutsättning för mentalt välstånd är förstås materiellt välstånd… men däremot inte materiellt överflöd. Många vittnar om att materiellt överflöd inte solklart leder till en lyckligare tillvaro utan kanske tvärtom till funderingar om meningslöshet när shoppingkicken har ebbat ut och man fått allt eller handlat allt man vill ha…. och kanske till och med ”vunnit” statuskampen….

Kanske är det så som man säger ”Människor är människors glädje”…och vad betyder det då?
Jo, det skulle kunna vara så att kontakten och samspelet med andra människor är det som gör oss lyckliga och ger mening med livet.

Slutsatsen?
Skippa shoppingen och engagera dig i andra människor…. spela och sjung tillsammans, berätta historier för varandra, lek med era barn, gå på teater, ta del i gemensamma utflykter, greppa alla tillfällen att ställa till med fest, gå med i ett bridgegäng, gå på kurser, etc.

Dom enda som kan bli lite ledsna, är dom som tillverkar och säljer alla ”nödvändiga” prylar som du bara måste ha………

 

Goodbye Telia


Nu har jag sagt upp den fasta telefonen i kollostugan. Betala ca 2000:- per år i fasta avgifter.....nej nu får mobilen duga. Nästan bara försäljare som ringer i alla fall.
Och inte har jag lust att supporta Telias skumraskaffärer i österled heller...